söndag 12 juli 2015

Slitas mellan två världar

Som sagt, sladdmamma innebär ju att det finns stora barn/ungdomar i familjen också. I vårt fall har vi ju gått "alla in" med ålderskillnaderna och de barn som redan finns i familjen är närapå unga vuxna. Bara det är helt otroligt.
Det är så svårt ibland att inse att de snart ska vara redo att kanske t.o.m flytta hemifrån. Tack å lov har jag turen att det väntar några år till med skola för alla 3, och jag får ha dem hemma lite mer. För mig får de bo hemma tills de fyller 47. Vad då hönsmamma???! ;) 

Mitt i allt detta ska vi också bli småbarnsföräldrar på nytt. Byta blöjor, jollra och gå ut med barnvagn igen. Och jag kan inte se fram emot det mer! Det är så otroligt spännande. Även detta med hur de större individerna i huset ska ta emot Knyttet, för eftersom att de är så stora blir de ju medvetna och inblandade på ett helt annat sätt än om de varit små själva.

Och samtidigt som jag har funderingar på sparkarna i magen, sammandragningar och värk i magen kommer såklart dilemman med de större.
Vad ska man ha för tider nu? Ska äldsta alls ha tider då han är myndig (men bor hemma)? Hur ska vi ställa oss till alkohol? 
Fick höra att vi var mycket strängare med tider och att höra av sig än en kompis föräldrar.
Funderat lite på det för jag tycker ofta att vi är allt för "slappa", det är roligt & fascinerande hur olika en tonåring och en förälder ser på samma saker.
Det svåra som förälder är ju ofta att veta att man "gör rätt", sätter "rätt" gränser och väljer konflikter som är värda att slåss för.

Detta med att höra av sig till varandra är en av mina viktigaste punkter. Kanske låter fånigt när det finns mycket värre saker att ta hand om (ja men typ droger att varna för etc). Men för mig handlar det om respekt för resten av familjen.
Man hör av sig om man blir senare än tänkt hem, man hör av sig om matplanerna blir ändrade och man äter borta, man hör av sig om målet med resan man är på blir ändrad m.m.
Till synes kanske detta gör att det verkar som att vi har väldigt fria hemtider. Men hör tonåringen av sig, i tid, så kan tiderna justeras. Just för att de faktiskt hörde av sig! (Nåja, inte till absurdum så om ni läser detta. Dont pusch me!! ;) )

Så just nu slits min hjärna i 2 delar, ena stunden är det tonårskonflikter och andra stunden är det oro & planering för Knyttet.
Vad har vi gett oss in på??!

Några år sedan nu. Höga kusten bron på väg ner till Östergötland på semester.


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar