lördag 30 maj 2015

Hon & han & hen

Hamnade i en diskussion runt kommande fotbolls-vm med damlandslaget. Diskussionen handlade om huruvida man ska kalla det för "damfotboll" eller "herrfotboll". Min bestämda mening är att de utövar samma sport - fotboll - och alltså finns ingen "damfotboll" eller "herrfotboll" utan bara fotboll som sedan i sin tur utövas ibland av herrar och ibland av damer. Punkt.

Kom sedan att tänka på vad ena tonåringen här hemma sa till mig för ett tag sedan, ganska direkt efter att de fått veta att det skulle komma ett Knytte till vår familj. Frågan jag fick, eller påståendet nästan, var: Visst ska vi uppfostra bebisen könsneutralt?
Jag har inte tänkt så mycket på detta. Jag anser nog att jag inte är så speciellt inriktad på att flicka ska vara en flicka eller en pojke en pojke, utifrån några speciella krav utifrån samhällets normer.
Min grundinställning är att det är en människa. En människa som sedan har olika egenskaper, beroende på dens person. Inte beroende på vilket kön den råkas födas med.
Oavsett kön kan personen gilla rosa, grönt eller orange. Oavsett kön kan personen gilla att dansa eller snickra.

Och desto mer jag tänker på det, desto mer viktigt inser jag att det är att vi visar barnet dom olika möjligheterna som kommer finnas för hen i livet. För oavsett kön ska Knyttet kunna välja fritt från livets olika underbara chanser.


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar