lördag 5 september 2015

Vecka 37

Så går vi in i slutspurten, vecka 37+0 idag! 4 veckor kvar. Ca 30 dagar kvar, om ens det.
Galet är bara förnamnet!
Från att ha varit rätt lugn och inte funderat så mycket på alla eventualiteter som kan hända har det vänt.
Tänk om bebis har vänt sig & ligger i säte? Det innebär kejsarsnitt. Jag är livrädd för att opereras! På riktigt är det en av mina stora rädslor. Rädd för att behöva sövas. Rädd för att de ska skära i mig. Rädd att ligga där bakom gröna skynken.  Jag vet att man oftast inte behöver sova vid ett planerat snitt. Men tänk om bedövningen inte tar? Tänk om det händer något och jag snabbt ska sova? Tänk om jag får en klåpare till narkosläkare? Eller ännu värre - en narkosläkare to be.! Jag VÄGRAR, hör ni det nu. 
JAG VÄGRAR ha en student som tar hand om mig. Ok!
Ni får öva på andra. De flesta säger inte nej men jag gör det. Nej tack!
(Att jag sedan i min yrkesroll peppar studenter till att vara med på och öva så mycket som möjligt skiter jag högaktningsfullt i.)

Hemmet är ännu kaos och massor måste fixas, men det är väl ett mindre bekymmer i och för sig. Men veckans maskinhaveri avslutades igår även med ett cykelhaveri. Nu får det vara slut med trasiga saker känner jag. Jag vill och behöver lugn & ro.

Ska sätta mig ner och skriva om mitt förlossningsbrev idag tror jag. Nästa vecka ska vi gå igenom det hos BM.
Det kommer dock även fortsättningsvis handla mycket om bemötande och integritet. Men givetvis även en del om eventuell smärtlindning å annat mer praktiskt.

Nu... lite kaffe & ett ägg.
Kan hända att denna lilla bebis kommer se ut som en blandning mellan ett ägg & ett chips ;) Snajsigt!



 Barnet är ca 35 cm långt från huvud till stjärt och vikten ungefär 3 kg. Nu betraktas barnet som fullgånget och är redo för sin resa till livet utanför livmodern. Om barnet ligger med stjärten eller fötterna först så erbjuds du kanske en yttre vändning nu. Det vill säga en läkare försöker genom mild massage att vända barnet så huvudet ligger nedåt mot bäckenöppningen. Får du värkar i denna vecka försöker man inte hindra förlossningen från att komma igång. Det finns forskning som tyder på att barnet själv producerar hormoner vilket signalerar att det är för trångt och det leder till start av värkar. (text från: http://www.gravid.se)




Inga kommentarer:

Skicka en kommentar