onsdag 9 september 2015

Föräldraskap

Har funderat en del på detta med föräldraskap.
Jag & maken har aldrig riktigt följt en bok och utgått från något särskilt, utan mycket har handlat om känsla för vad som borde vara rätt i stunden. 
Då barnen var små handlade det mycket om att de fick sova hos oss om de behövde, de fick amma då de ville, de bars då de verkade vara i behov av det. Vi gjorde inte så stor sak av det.
Idag har jag förstått att det finns ett namn för det "Nära föräldraskap". Ok, det låter ju fint så jag anammar det.

Då de blev större och senare tonåringar har vi tänkt lite på samma vis, även om vi kanske skulle behövt vara lite mer strukturerade ibland kanske. 
Men de börjar ju arta sig till fungerande unga vuxna människor så helt tokigt kan vi ju inte gjort!
Har vi haft ett mantra har det nog handlat om att vi önskar att de ska vilja & våga säga exakt vad de tycker. Även de gånger vi inte håller med. Att de ska veta att vi finns där i vått & torrt.

Nu inför att Knyttet väntas är jag med i lite olika grupper på FB (för min del kan det vara en himla tur att dessa grupper INTE fanns då de andra 3 föddes!) 
En av dem heter just "Nära föräldraskap". Gick med där då jag kände för gruppnamnet. Jag är rätt simpel ibland i mina val ;) 
Vad jag fascineras av där är många är dessa otroliga medvetna och aktiva val av att "Nu minsann ska jag bli en förälder som är nära", och sedan läser de på om teorier, hyllmeter med böcker om anknytningsteorier läses. Och det förfasas att föräldrar utanför deras krets av anknytningsteorier inte vet vad det handlar om. För de har hittat rätt sätt! Inget annat sätt finns att ta hand om våra små!
Står det i boken att barnet inte kan vara utan sin "primära anknytningsperson" mer än 10 minuter innan 6 månaders ålder (chansar här nu, jag har inte läst...), så kanske man förstör barnet om man går ifrån detta. O.s.v.

Åt lunch med en god vän här om dagen och jag kom att prata lite med hen om detta. Vi har barn i samma ålder samt att de i sin familj även har barn som är något yngre än våra.
och hen hade upplevt denna förändring redan med deras minsting. 
Eller framför allt att de som får barn idag gör sådana enormt medvetna val i hur de ska vara som föräldrar.
Man går liksom all in på den teorin man tror på.
Det kan vara ett "Nära föräldraskap" eller det kan handla om ha full kontroll, låta barnen börja med aktiviteter tidigt för att man läst om barnets sociala utveckling eller så o.s.v.
Gå man på Babysim är det för att man sett studier på hur bra det är för barnet. Inte för att det mysigt att bada ihop (enbart).

Jag kanske var isolerad i min bubbla redan då där för snart 20 år sedan då jag blev mamma för första gången men jag tycker mig se en skillnad.
Till viss det kan jag tycka att det är bra. Det är bra att vi vet vad vi håller på med med våra barn. Att vi inte ser den som försökskaniner utan verkliga människor.
Men till viss del tror jag att detta gör det allt för svårt. Känner jag i mitt hjärta att det är rätt att ha bebisen bredvid mig då jag sover så är det med all säkerhet rätt. Känner jag & min familj att det är bättre för bebisen att sova i sin säng, så är det med stor säkerhet också rätt. 
För just er, för just dig, för ert barn!

Jag skulle vilja säga till alla 1:a gångs föräldrar idag att våga lite på era känslor för vad ditt barn behöver. Tro på dig själv som mamma eller pappa. Ni känner just ert barn bäst! Det är ni som bäst vet varför barnet gråter där och då. Inte någon bok eller någon teori, oavsett vad det står i den.
Lär känna ert barn, just den individen som det är så kommer det att gå bra!






8 kommentarer:

  1. Jag ser mig själv som en "nära förälder" och har känt så till alla mina 5 barn, även för 24 år sen då jag fick första, utan att läsa om nåt sånt, det kändes bara rätt. Men jag har ALDRIG NÅGONSIN varit så rädd att göra fel som nu, med 5:e o sista.. det är ju helt galet! Jag tror det beror på internet och all information det spottar ut, bra och dåligt och helt maniska föräldrar åt det ena eller andra hållet. Man är så rädd att göra fel, vad folk ska tycka.. men vad i..?? Jag har ALLTID gjort som jag känt tidigare, jag har ammat ofta och länge (4 år) och överallt, aldrig någonsin hört folk som haft nåt negativt att säga om det. Jag har samsovit länge med dom barn som velat, aldrig att jag skulle tvinga dom att sova i sin egen säng. Dom två sista har jag burit i sjal och ergonomisk sele, dom andra i en hemsk gammal babybjörn med axelband smala som armband eller i famnen.På samma gång som jag känner mig säker på att det jag gör är rätt och bra för barnet så känner jag den där oron, för vad ANDRA ska tycka. Tänker efter en gång när o vart jag ammar för att andra kanske tar illa upp, *GAH* jag blir så irriterad på mig själv, har ju aldrig brytt mig om sånt förr?! Men det är internets fel, helt klart!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag har tänkt samma nu med nr 4! Hux flux bryr jag mig så hemskt.
      Men tänk om man hade haft all denna input & information som 22 årig 1:a gångs mamma. Hur mycket hade man inte brytt & tänkt hela tiden då??!
      Vi vet ju ändå nånstans att vi har gjort det förr & att de små blir hyfsade varelser ändå :)

      Jag tror du är toppen!

      Radera
  2. Jag tror absolut att man ska gå på sin magkänsla. Precis som du säger så känner vi våra barn bäst, och skulle vi nu bli osäkra på någonting så kan man alltid fråga någon i sin närhet. Förhoppningsvis har man någon man kan fråga i alla fall.

    När jag fick min förste för en sådär 16 år sedan var jag 23 år gammal, och när min son var en ca 4-5 månader gammal och vi var på en bvc-kontroll, sade barn-ssk till mig att jag borde nog inte amma så mycket, han är ju tjock.
    Med facit i hand är jag så sne på mig själv som lyssnade, min son var fullt normalt byggd, och vilken unge blir fet på bröstmjölk?
    Med barn 2 o 3 har jag haft ssk som sagt till mig att jag inte bör samsova och jag har typ ba" det gör jag som jag vill med". Jag har haft barnen brevid mig o sambon i sängen, med en handuk eller något snurrat som en korv runt dem, just för att de inte ska falla ned intill oss. Så behändigt att ha dem nära för nattmålen.
    Med första barnet är man så fruktansvärt osäker och fullkomligt livrädd för att göra fel. Jag blev väldigt påverkad av folks åsikter, tack o lov har jag en mamma som står stadigt med båda fötterna på jorden och sade till mig att det där fixar jag utan problem.
    Och fel, herregud, så många "fel" jag gjort genom åren och ungarna har ändå växt upp till att arta sig bra.
    Nu , med fyran i magen så känner jag mig väldigt lugn och känner att ,äsch, det ordnar sig.
    Min nuvarande bm på MVC sade till mig att internet är på gott o ont, hon sade att hon har så många unga kvinnor som kommer med åsikter och ångest över allt de läser.
    För mycket information kan bli för bra också, med tvåan hade vi fått bredband och jag slukade all info jag kunde hitta på nätet, med följd att jag knappt kunde sova med tanke på allt som kunde gå fel med bebisen i magen.
    Är idag i v16 och är en riktig tjockamolla men börjar må bra, maten smakar i alla fall kalas igen!
    Spännande att det närmar sig för dig!
    /Anna i Malmö

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja det är ju just det! Man är ung (iallafall jag var ju det, 22 år) och nybörjare. Såklart suger man åt sig av allt! Desto viktigare för oss mer "erfarna" mammor att vara försiktiga med våra råd!
      Jag fick också höra saker om amning & samsovning då det begav sig sit. Och kommer säkert få höra det igen! Skillnaden nu är bara att man vet att det blir hyfsat fungerande människor av dem ändå ;) :)

      Lycka till med nr 4! :)

      Radera
  3. Åh jag råkade snubbla in här via Regnbågsföräldrargruppen på FB...jag är också en 40+blivande morsa med bf om bara några dagar med Femman.
    Och jag håller såååå med om det du skriver.
    Jag har också - tydligen - alltid varit en "nära förälder", helt utan flit och omedvetet haha. För jag har inte läst en endaste bok haha. Vare sig om Nära föräldraskap eller någon annan teori eller AW eller what ever.
    Jag har liksom bara varit.
    Sett mina Barn, lyssnat på mina Barn och helt enkelt bara gått på magkänslan och det från allra första början med min första Underbaring. Det tänker jag fortsätta med :-)

    Stort lycka till med nya bebisen. Fortsätter gärna följa din blogg, för du verkar vara en härlig människa :-)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja visst är det märkligt hur man tydligen ibland gjort rätt utan att veta ;)
      Tycker du låter klok!

      Jättekul att du vill fortsätta följa och tack! :)

      Lycka till med bebis du också :)

      Radera
  4. Den här kommentaren har tagits bort av bloggadministratören.

    SvaraRadera
  5. Jag känner också igen mig, och har också varit med i dessa grupper. Innan dess har jag, som ensam förälder dessutom, försökt att känna mitt barn och samexistera på ett bra sätt och antingen har jag haft tur och fått världens bästa barn (min helt opartiska misstanke) eller så har det funkat väldigt bra. Han är lugn som en filbunke, alltid glad, har ingen rädsla för främlingar och vid dryga årets ålder älskar han sitt nya dagis. Han sover i egen säng sedan han var liten och älskar att vara där. Det är först när jag gick med i gruppen som jag anklagats för att vara "o-nära" - för att jag satte honom i dagis vid 14 mån ("alla barn tar skada av dagis innan 3 års ålder", "anknytningsteori etc"), för att jag påpekade att vissa barn sover fint i egen säng och att det inte var någon fara i att försöka ("nästan barnaplågeri!"), för att jag tillrättavisar honom när han gör farliga saker såsom petar på elkontakter eller är oförsiktig kring tex. hett kaffe ("ajaj är inget som hör hemma inom NF"). Det fanns inget intresse av att förstå vad jag menade eller diskutera hur man kan göra något, snarare verkade det vara en ryggdunkartävling om vem som kunde stå sitt barn närmast.

    Det gjorde mig bekymrad och lite bestört eftersom det är så långt ifrån den naturliga relation jag har, och vill ha, med mitt barn, och var dessutom ganska tråkig anklagande ton.

    Jag vill att mitt barn ska vara trygg i sig själv, inte rädas att vara obekväm, se glädje i tillvaron och inte låta sig nedslås av motgångar, och min egen erfarenhet och dagispersonalens kommentarer ger vid hand att han är på god väg.

    Jag tror att Nära Föräldraskap är positivt i sin grundtanke och oavsett vad folk på internet tror är det vad jag upplever varje dag med min lillknodd. Det är däremot tråkigt om folk läser sig blinda på teorier och tror att det som står är sanningar som gäller alla barn rätt av och att alla andra sätt är FEL FEL FEL!!

    Jag behöver inga allsomfattande teorier. Jag vet hur mitt barn fungerar och jag kan läsa hans signaler. Det räcker för mig.

    SvaraRadera